06 July 2009

Hikmat Baju Kurung!

Salam! Weh, korang tak rindu aku ke? Dah agak lama aku tak update blog ni. Dah rasa malas. Tapi, selagi misi aku belum selesai, aku tak boleh berhenti blogging. Misi apa tu, aku pasti satu masa nanti korang pasti akan tahu jugak. 

Beberapa hari lepas, aku dan mama pergi pusing satu Bangi ni nak cari tailor yang masih menerima tempahan menjahit baju untuk raya nanti. Secara jujurnya, aku langsung tak kisah pasal ni. Selalunya, kain-kain semua mak aku dah siap beli. Sedar-sedar je aku dah ada baju raya. Begitulah yang kebiasannya berlaku. Aku cuma pilih beberapa baju kurung siap yang dibeli di akhir-akhir minit sebelum menjelang raya. 

Taste aku paling simple. Aku prefer baju kurung kosong yang bercorak minimalistik takpun, baju kurung bunga2 simple dengan background putih. Tapi, corak lain pon aku bedal jer...

Untuk jenis baju pulak, aku memang prefer baju kurung potongan tradisional, walaupun aku sedar kebelakangan ni ada banyak jenis potongan/fesyen yang mula diketengahkan. Kebaya, kebarung, baju kurung moden lah, baju kurung Riau lah, baju kurung Pahang lah...dan banyak lagi. Tapi, sekali lagi, kalau dah dibelikan baju2 fesyen yang lain ni, aku memang bedal jer. Aku tak memilih...

Aku sebenarnya termasuk golongan 'RARE' memakai baju kurung. Sampaikan bila aku pakai baju kurung pergi kelas, kawan-kawan aku seolah-olah sangat kagum dengan pemakaian aku pada hari tersebut. Contoh kata-kata mereka yang akan aku dengar:


" Ececeh, Najlaa pakai baju kurung tuu....!"


" Wahhhh..ko pakai baju kurung hari ni...??"


"Eyh Naj, kenapa harini ko pakai baju kurung..??"


Hampeh. Aku tak boleh menyalahkan mereka. Memang hakikat pon. Sebetulnya, aku bukan bersendirian dalam hal ni. Rakan-rakan rumah aku pon 2x5 je. Masing-masing akan "dipuji" atas keberanian kami memakai baju kurung pada hari itu. HAHAHA...

Tapi, yang aku pelik sampai sekarang, koleksi baju kurung aku belambok-lambok! (Lipis accent). Banyak yang aku hanya pakai sekali setahun, iaitu pada musim Raya. 

Tak dinafikan, baju kurung ni sendiri banyak kelebihannya, selain menonjolkan ciri-ciri muslimah sejati dan kesopanan seorang gadis melayu. Tak caya? Jom kita tengok sama-sama :


1) Selalunya untuk majlis-majlis rasmi, bukan sahaja tertakluk di dalam negara Malaysia, baju kurung juga boleh dianggap sebagai formal wear di luar negara. Jadi, tak perlu nak spend banyak-banyak duit untuk beli seluar slack/skirt, blouse dan coat..


2) Baju kurung boleh diterima masyarakat jika mahu dipakai bila-bila masa mahupun di mana-mana tempat. Sangat berlainan dengan baju melayu. Cuba bayangkan, sekiranya pada suatu hari Rabu, pukul 4 petang kelihatan seorang mamat memakai baju melayu lengkap beserta songkok dan sampin songket sedang berjalan-jalan di dalam Midvalley...tak pelik ke??


3) Kalau nak pikat hati bakal mak/bapak mertua, aku sarankan, pakailah baju kurung. Automatik kau akan dapat greenlight untuk dijadikan sebagai bakal menantu...


4) Aku rasa baju kurung ni macam ada aura la. Setiap kali aku pakai baju kurung, setiap kali itu juga aku jadi lebih berhati-hati dalam tingkahlaku dan percakapan. So, sesiapa yang rasa ada kenalan mana2 gadis yang ala-ala ganas tu, ajak diorang pakai baju kurung...mane tau lama-lama dia akan berubah jadi lebih ayu dari kau sendiri..


5) Baju kurung boleh menutup kelemahan fizikal kau. Tak perlu ulas lanjut. Aku rasa semua orang boleh faham...hehe...


- Ini adalah gambar paling latest aku pakai baju kurung yang aku boleh dapat. Hari Raya 2008 di Dublin. Kami adalah golongan 'RARE' berbaju kurung. Amacam, ayu tak?? =p-




p/s Teringat pulak, pernah satu ketika dulu, seorang chinese guy pernah beritahu aku, gadis melayu  berbaju kurung ni nampak sexy! Aku agak terkejut, tapi kalau dah kita pakai baju kurung saiz sesuai + proper tudung...it shouldn't be sexy anymore...i guess... 


p/s Selamat Berbaju Kurung!=)~

22 comments:

Anonymous said...

mesti la windueeee, windue sangat2.pa pe pun naj pakai ape pun cantik, baju kurung memang cutting dia sama, tp kena dgn org jugak nak nampak cantik kan kan kan.dah ade baju raye tu make sure posa penuh tawun nieee

p/s: dua minggu lepas ada ronda2 kat tmn tenaga

Mohd Fakhrurazi Jamaludin said...

Misi dye carik jodoh ler tue...keh keh...

Aku pernah tgk ada satu couple nie rilek jer dating kat OU pakai baju melayu lengkap siap sampin dan perempuannya pakai baju kebarung sme kaler dgn lelaki...aku rse cool gila mamat dan minah tue...

Aku faham apa kelemahan fizikal yang ko nak tutup...huhuhu

Narina Joe "Najo" said...

anonymous - eheh terima kasih kerana merindu diri ini...2 minggu lepas? rasenye kat penang tyme tu...hurm...lpas ni letak nama bleh? sebab kadang2 terconfuse sape comment ni...banyak sangat nak jadi anon pn susah gak...rase cam tau sapa...tp just nak confirm kan...=)


razi - salah la..misi aku lebih bersifat short term...tu je yg aku bleh ckap sekarang..

atok said...

sejuk atyyy tgk pompuan berbaju krung ney.
ayu.
gaha

Narina Joe "Najo" said...

atok- saya pun sejuk hati tengok lelaki berbaju melayu lengkap dengan sampin..kacak! ehe..lg satu kalau tgk lelaki muda memakai kain pelekat...gile rare!

Kapten Luffy said...

rindu!

rindu!

muahahaha


aku p refer awek pakai baju kurng pegi kerja

ayu jer

Anonymous said...

baby, so far i m d only anon, so there is no room to konpius...anyway tak pe, u can call me johan, or.. anon johan???kikikikiki.

cume nak bagitau, sesape yg u pk agak2 u kenal org di sebalik anon ni,breeettttt, salah, no no noooo, i m not the guy u think, i m totally new to u.tak penah sekolah sekali, tak penah jumpa walau sekali dlm dunia ni before,even tho i m penangite, but at d moment i tak dok sane, blk kpg pun kalu tak kadang kadang, musti jakhang jakhang, cume someone yg admire u dr jauhhhhhhh

ooo time i p tmn tenage tu u tak de sane yea,patut suram je tmn tue..kebetulan pg rmh kawan, tp yg interesting nya, kajang ni tiap2 taun i pg, tak penah miss lg since 3 yrs back.kekadang tu setawun 2,3 kali gak ler,and ofkos sate kajang tak penah miss kalu dah sampai slurppppp :)bile nak banje i sate hj samuri???

daa

Narina Joe "Najo" said...

anon johan, thank you la sebab intro diri. sebelum ni ada jugak la yg mengaku anon. tapi xpe, pasni letak la nama, dah elok2 ada nama cantik camtu kan...

herm..baru td makan sate hj samuri...eheh...

ako said...

Kerinduan yg x terjangkau!!
waa lgi tertarik laa bla b'kurung yea...
hehehe...
ako pn da start menguatkn kemelayuan stiap jumaat dgn m'gekalkn baju melayu bersampin!!

Hafizatul Akmar Hussin said...

i love to wear baju kurung. dan sy suke tgk org pakai baju kurung.hiks. ayu gitu! =p

Unknown said...

macham ada persamaan je belog kita

Narina Joe "Najo" said...

fatul - owh u mean the layout? a'a...exactly the same...=)

Anonymous said...

Hi Najlaa,

Haha sy juga anon, tp bukan anon itu, kalu dia suruh anda belanja dia sate hj samuri, ini tidak sy yang akan belanja anda makan Sate..hehe, happy work & study Doc.. =)

p/s : Rindulah Dublin..:p

Narina Joe "Najo" said...

anon - whoever u are...do blanje me!

Anonymous said...

bagusla berbaju kurung....sebenarnya sejahat2 mane lelaki..kami akan memilih perempuan yg berbaju kurung(sopan,tutup aurat)1st impression senang cita nmpak baik dan misti dia ni org sembahyang ni...so teruskan la berbaju kurung....ashraff...

A m a l said...

hai kak,

i'll be flying off late august..

a lil' bit sad couldn't borrow ur perempuan simpanan or at least saying hi to u at college...

nyway, nice knowing a seniorita(female senior) like u...

selamat menjadi 4rd year student yg comel...tata....

Chenta said...

belambok-lambok! (Lipis accent)... orang lipis?

Narina Joe "Najo" said...

amal - nice knowing u too =) do keep in touch! selamat study di dublin yer!


aisyahkama - hehe..kampung kat lipis...both parents org phg...tho tak tinggal kt sana...tp everytime raya mmg balik kampung kt lepih laaa....=)

Anonymous said...

naj,nape tak update blog, i miss u so much.pls write something

anon joe

Narina Joe "Najo" said...

anon joe - oh..will do...pls be patient..=)

Adlan said...

betul2. kalau pakai baju kurung, memang nmpk sexy.. berbanggalah dengan baju tradisi kita..

atha lakuary said...

baju kurung = gamis

:)