25 July 2008

Nilai Tudung & Islamophobia di Barat

Salam..Bismillahirrahmanirrahim...

Tajuk ni nampak berat kan?....
Hurmm...let's take a deep breath first...........(sudah..??)

Sebenarnya apa yang mencetuskan idea untuk menulis tentang tajuk ni berbalik pada satu program ringkas yg telah saya ikuti beberapa minggu yg lepas. Program ini telah dianjurkan oleh Persatuan Penduduk Wanita Tmn Tenaga, Kajang dengan tujuan untuk mndedahkan khususnya kepada penduduk2 wanita yg sudah berumahtangga, kaedah2 untuk menggayakan tudung! Saya juga turut sama memeriahkan majlis yg diadakan di surau taman dengan niat di hati sekadar untuk menghabiskan waktu terluang & ada juga terselit perasaan ingin tahu juga style2 tudung yg bagaimana pula yg dipakai oleh wanita2/gadis2 malaysia sekarang ni? Ditambah pulak dengan ajakan Mama saya untuk menemaninya pergi and gurauan Papa yg mengatakan, " Pergi la, tengok mcammane derang ajar style tudung. Ni asyik2 pakai tudung style same jee...;p"





Saya tak ingin bercerita lanjut tentang kesudahan program & ilmu fesyen apa yg saya peroleh setelah mengikuti program tu. Cukuplah sekadar, saya yg 'Before & After' the program is still the same me...tetap memakai tudung yg 'style' ituu jugak. Malas nk layan ah...=p



Sekarang, apa pulak kaitan tudung dengan istilah Islamophobia di atas? Sebelum menulis dengan lebih lanjut, saya ingin menyatakan bahawa pemakaian tudung bagi saya membawa kepada simbol ketauhidan secara tidak langsung, selain tujuan2 asas syariat Islam menyeru agar muslimah menutup aurat & atas value of modesty. Saya kira, bagi pihak Barat pula, mereka merasakan bahawa wanita muslimah ditindas & tidak diberi 'freedom in acts'. Dan atas dasar anti-Islam/antikeganasan, mereka merasakan, dengan memberi peluang muslimah memakai hijab/tudung dalam komuniti mereka yg bermajoritikan kristian, ini boleh mengundang bahaya! Bahaya yg bagaimana ye? Berkemungkinan mereka merasakan bahawa pengaruh Islam mampu meresap ke dalam jiwa anak2 kecil yg sentiasa mmpunyai sifat curiosity yg tinggi. Atau...hanya bersifat pesimis/diskriminasi terhadap muslim atas dasar kebencian yg tinggi terhadap agama islam itu sendiri (mungkin kesan dari Perang Salib). Atau....mereka takut dengan Islam yg seringkali dilabelkan oleh media massa sebagai agama yg menyokong tindakan keganasan dan sentiasa mencari perdamaian dengan cara mengangkat senjata.

Inilah yg dikatakan Islamophobia. Perasaan benci akan Islam & seterusnya membawa kepada sifat takut dan diskriminasi terhadap islam. Kalaulah saya yg menulis Wiki/kamus, saya akan tambah ..."tanpa sebab2 yg sahih & berasas" di belakang definisinya. Dan kenapa pula saya mengaitkan hal ini dengan isu tudung? Kerana isu inilah yg banyak timbul di mana2 negara Barat/Eropah sekalipun. Baik di US,Canada,UK, Belanda,Turkey, France, German & banyak lagi. Atas dasar Islamophobia ni jugalah yg menyebabkan muslimah2 di Barat sentiasa berada dalam ketakutan kerana bila2 masa sahaja hak mereka untuk mengamalkan ajaran Islam secara lahiriahnya, iaitu menutup aurat, boleh dihalang. Saya juga pelik, kononnya mereka ini negara liberal yg mengamalkan kebebasan individu untuk hidup dengan cara sendiri, tetapi pada masa yg sama aktif mendiskriminasi pihak lain.

Suka saya kongsi dengan pembaca tentang pengalaman saya ditahan oleh seorg wanita Irish pada akhir bulan Mei lalu, yg mmperkenalkan dirinya sebagai seorg journalist sebuah majalah yg diterbitkan di Ireland. Mulanya agak terkejut kenapa tiba2 ade org menyapa dr belakang sejurus turun dari bas after balik dari city. Rupa2nya dia memang mencari muslim di Ireland untuk ditemubual tentang isu larangan hijab dipakai di sekolah khususnya di negara2 Eropah untuk dimuatkan dalam kolumn majalah. Mulanya, saya berfikir betapa 'concern'nya masyarakat luar untuk membahaskan isu ini & pada masa yg sama, kagum dengan pihak majalah untuk mencari kebenaran di sebalik sesuatu isu.

Saya ingin mengajak readers untuk menyelami sedikit sebanyak sejarah bagaimana tercetusnya konsep Islamophobia ini. Sejak perang salib yg mmbawa kepada permusuhan kristian terhadap islam, model baru anti-islam ini muncul pada awal dekad-80an. Saya kira ini adalah reaksi kepada gerakan kebangkitan Islam, khususnya revolusi islam Iran. Setelah itu muncul pula politik anti-islam dengan kemunculan sebuah buku bertajuk 'The Satanic Verses' yg ditulis oleh Salman Rusydie dengan tujuan menistakan agama islam. Buku ini deterbitkan sekitar tahun 1989 dan mendapat tentangan hebat dari penduduk muslim secara global tetapi pihak barat pula sebaliknya menyokong publikasi buku ini malah menambah cetakan, melindungi & mangagung2kan penulisnya.



Seterusnya, selepas tamatnya peristiwa 9/11 di New York, gelombang anti-islam ini makin menjadi2. Atas dasar anti-keganasan, muslim dilayan seperti kambing hitam & siapa2 yg disyaki terlibat, ditangkap & ditahan tanpa bukti yg nyata. Pada tahun 2006, sebuah dokumentari yg bertajuk "Road to Guantanamo" sedikit sebnyak mmperlihatkan bagaimana tahanan2 ini dilayan secara tidak berperikemanusiaan. Di sudut yg lain pula, kita dapat lihat beberapa gambaran tentang Rasulullah SAW yg disebar2kan & yg terbaru, ialah produksi film Fitna yg semuanya bertujuan mewujudkan propaganda untuk memusuhi Islam.

Pada masa ini, media massa banyak memainkan peranan dalam menyiarkan dakyah2 buruk & palsu tentang ajaran Islam yg sebenar dan menyebarkan virus2 islamophobia terhadap masyarakat barat yg menjadikan masyarakat islam sebagai musuh utamanya. Baik menerusi berita, permainan komputer, laporan dan apa2 jenis wawancara yg semuanya terarah kepada agenda utama, iaitu; Islam bukanlah agama yg manganjurkan kedamaian sebaliknya Islam itu ganas! Tiadanya sumber2 @ info yg benar tentang Islam merupakan peluang untuk pihak barat menganjurkan propagandanya merosakkan citra Islam di mata masyarakat dunia, @ masy Barat secara khususnya. Sebaliknya, jika mereka mengetahui bahawa Islam sangat menggalakkan negotiation & perundingan untuk jalan kedamaian, tentunya mereka memahami bahawa Islam merupakan agama yg sangat menganjurkan keadilan, kasih sayang and kesejahteraan! Ironiknya, ini tidak berlaku, malah mereka mmbuat generalization atas tindakan sekelompok kecil muslim yg bersifat radikal ini & mmbuat kesimpulan atas umat Islam secara keseluruhannya. Baru2 ini saya telah menyaksikan wawancara dengan topik "What You Need To Know About Islam" bersama Brigitte Gabriel.




Brigitte Gabriel secara ringkasnya, saya ceritakan di sini telah menulis sebuah buku yg bertajuk 'Because They Hate". Dalam wawancara tersebut Brigitte yg diberi title " Terrorist analyst" telah menceritakan pengalamnnya as a 'terrorist survivor' di Selatan Lebanon yg pada masa itu sedang mnghadapi peperangan antara masyrkat Islam & Kristian. Brigitte yg beragama kristian menceritakan keperitan hdupnya semasa perang & kesyukurannya atas kedatangan pihak Jewish dr Israel yg telah mmbantu penduduk Kristian pd masa itu. Selain itu dinyatakan pula tentang Islam yg konon2nya mnyokong keganasan,hak wanita diabaikan and mmberi warning pada Americans untuk bersiap sedia mnghadapi islam. Lagi best klu korang tengok and dengar sendri...tgk mcmne berianya derang nk buat propaganda anti-islam ni...click here

Sebelum berundur, ingin saya kongsi bahawa sesetengah penganalisis berpendapat bahawa tujuan AS( khususnya ) mnyebarkan propaganda anti-islam ini adalah disebabkan kemunculan islam sebagai 'pengganti' pihak Soviet Union. Dahulunye komunisme yg menghalang perkembangan Imperialism barat tetapi kini hanya Islam sahaja merupakan ideologi religius yg paling giat menghalang pengaruh imperialism & hegemoni barat. Suka saya ingtkan, anehnya semakin beria mereka mmbuat propaganda2 gelap, semakin meningkat semngat ingin tahu masyarakat tentang hakikat sebenar ttg agama Islam..

Walaupun kita sebagai penduduk islam di Malaysia kurang mendapat 'tentangan' yg seperti ini, janganlah kita pula cuba untuk bersikap endah & tak ambil tahu ttg perkembangan islam secara global. Berusahalah sedaya upaya untuk memahami situasi luar dan keluar dr 'safety zone' kita. Kita pon apa kurangnya, dengan campurtangan beberapa pihak yg tak 'dijemput' seperti Sisters In Islam & IFC, nilai islam sebenar telah pun hilang. Saya juga sejujurnya sebagai penuntut di Ireland terasa sedikit tempiasnya walaupun tidak pernah lagi mengalami personal experience yg buruk sebagai seorg yg mengamalkan islam di sana. W'bagaimanapun, ingatan ini juga ditujukan pada diri sy sendri yg selalu lalai dalam2 hal2 sebegini...dan juga untuk masyarakat islam yg lainnya, berdoalah agar kita sentiasa dikurniakan keselamatan & dicurahkan rahmat oleh-Nya...:)

9 comments:

Muzaffar said...

bile nak bawak aku pusing2 kl ni? cam gayat gak baru2 sampai negara orang.. hahaha..

ooooooooo said...
This comment has been removed by the author.
Narina Joe "Najo" said...

naj to muz- ceh..melayu mudah lupa btol...


naj to billy- yaka...hurmm yepp..i knew it before tru the dialogue on youtube

lutfi said...

berat sungguh tajukkkkkk :)

Anonymous said...

ayatollah khomeini ada kuar fatwa suh bunuh si salman rushdie ni.

byk sgt usaha2 "stop islamisation" ni.tq najlaa for open this topic.kat malaysia pun apa kurangnya.hari israk mikraj, kita p tugu negara.hurmm...kuar 'fitna' tu, semua berdesing...sebulan pastu sengap bisu..buat jahat balik.istiqamah xdak.boikot pun lama mana boleh p..eknomi semua begantung kt jews/kapla horus.zeitgeist.

Narina Joe "Najo" said...

yupp thx for the comment, redwine aka fariz!;) Just showing my concerns about what's really happening in the outside world! and the fact that i'm MUSLIM nothing's gonna stop me from sharing my concerns with other muslims too...

Anonymous said...

keep it goin'..aaa ko ckp ada majalah intebiu kan?majalah apa?ada kuar pic/statement ko? nk usha.+)

Anonymous said...

try la baca I AM MUSLIM from dina zaman. from a new perspective. wink2.

p/s: byk plak aku komen.bosan.budak2 tsp mana lg yg ada blog?aku nk menyibok.

Narina Joe "Najo" said...

aku x dapat update lg pasal magazine tuh. haritu journalist tuh ckap nk bg email klu majalah tuh dh klua...huhu...budak tsp lain..? cm x jumpe plak stakat ni...klu ade bgtau la..boleh link kan blog derang kt blog aku ni jugak