30 May 2009

"Projek" Minggu Ini...

Sila jangan salah tafsir tajuk di atas. Kadang-kadang penggunaan perkataan "projek" yang sepatutnya membawa maksud yang baik, seringkali disalahguna bagi membawa maksud lain. Kalau anda berotak "suci", baguslah. (=p~)

Minggu ini rasanya agak busy, sebab minggu ini, kami ditempatkan di Klinik-klinik kesihatan untuk memantapkan clinical skills kami. Setiap hari juga harus sampai di klinik selewat-lewatnya pukul 7.45 am. Disebabkan traffic jam dan kedudukan klinik yang agak jauh dari rumah, kami terpaksa bertolak 30 minit lebih awal.

-KK Sg. Dua-


Kami berdua, (aku & Ima) ditempatkan di Klinik Kesihatan(KK) Sg Dua. Walaupun KK ini kecik je, kami berjaya menghabiskan lebih kurang 16 practical skills yang perlu kami kuasai (ceh, 'kuasai'...macam ape je kan) dalam masa 4 hari. Maksudnya, kami perlu habiskan 9 lagi skills sebelum layak untuk masuk ke Tahun 4!

Aku suka staff nurses dan MAs klinik ni. Rata-ratanya mereka willing untuk memberi peluang kepada kami mengambil BP, mengambil darah, set up ECG, buat injections and other stuffs on patients walaupun skill kami masih teruk. (hehe, takdelah teruk sangat, cuma pengalaman tu takde, so macam takut sikit nak buat 1st time kan. On real patients pulak tu). Tapi, lama-lama aku rasa senang & seronok pulak buat. Especially bab ambil darah. Seronokkk!! Tapi kekadang kecewa juga sebab veins on certain patients susah nak dapat! 

-I'm BLOODY excited everytime I see BLOOD!!=D-


Minggu ini juga group aku ada presentation untuk subjek Pengajian Malaysia. Tajuk yang kami buat ialah mengenai "MASYARAKAT MAJMUK DI MALAYSIA". Aku telah mengutarakan satu idea kepada ahli-ahli group untuk membuat "live interview" bagi presentation ni. Basically, kami jalankan temuramah kepada orang ramai bertanyakan pendapat dan pandangan mereka sendiri tentang hidup majmuk di Malaysia ni.

Dan aku rasa, aku ingin sangat berkongsi video ni dengan anda semua, memandangkan kita semua ni masyarakat Malaysia. Semoga sama-sama dapat nilai dan pengajarannya. =)







Dah tengok video tu? So, macammane? ape pandangan anda pulak?

6 comments:

Kapten Luffy said...

meh ambik darah aku

darah 'o' ni

hehe

Narina Joe "Najo" said...

boleh2...no hal...

same la..aku pon darah o

Mohd Fakhrurazi Jamaludin said...

Tetiba baru aku perasan...aku xmengikuti blog ko.Xpe 2x...aku dah ikut.

p/s:Konon excited tgk darah...tiap-tiap bulan kuar pun excited lagi ker? (sungguh kurang asam skali postscript aku ini)

Narina Joe "Najo" said...

razi, before ni mane ade experience sgt ambik darah secara live. tengok darah tu biasa la. ambik darah ni feel dia lain skit laa..tu psal aku excited...sebok!

thefourtharif said...

suka the video... the ending is the best...

Narina Joe "Najo" said...

asrih - finally, ada jugak yg komen about the vids...heh