20 October 2007

WHATADAY!!

Hari ni aku nk cite sket pasal experience aku tyme buat GARDA minggu lepas (Rabu). For those yg taktau, GARDA nih is like a student visa yg mmbolehkan stdnts2 sini tinggal dlam Ireland dalam jangkawaktu yg ditetapkan. memandangkan expiry date aku utk Garda card yg lepas dh abis tempoh...so aku kena la renew balik. Gelabah la jugak nk renew secepat mungkin cos mase aku balik aritu pon aku jejak dublin on 30th and dkat garda kad tuh jugak terang2 tulih expiry date aku 30th!! haha...keje gile...maunye tak pasal2 kena tahan kt airport tuh x kasi aku masuk....meraung aku kt situ jugak!


Garda National Immigration Bureau, Dublin

Sebenarnya, klu nk ikut, ni adalah attempt aku yg ketiga utk try dapatkan number giliran. tak sangka betul aku, ramai jugak immigrants kt ireland nih. Macam2 kaler kulit ade. untuk attempt yg first, aku try pegi pagi Sabtu ( which is hari khas utk students buat Garda) tp tgk2, bile sampai je tempat tuh...org duk beratur sepanjang...(hurmm aku agak2 nak masuk 1000 gak r...) Gile hape! aku balik trus dengan prasaan kecewa. then the second time aku pegi..tak dapat number. then the third tyme..aku dpat number 503! hehe...aku tau nih antara number2 last tp aku tetap berkeras nk buat gak.

Nak dijadikan citer, lepas klas hari tu..aku terusla bergegas ke pejabat garda. aku smpai dalam kul 2.30 ptg and mase tuh giliran org ke 200++. nampak gaya mmg aku kena praktikkan kata2 ustaz aku mase skolah rendah dulu lagi ' Sabar itu separuh dr Iman'

Memule sampai tuh mcam menarik la jugak tgk pelbagai jenis org under one roof. Dah bosan2 sket aku belek2 la newspaper free yg kitorg dpt pg td. Dh bape kali selak dh paper tuh aku pon taktau la..tgk number kjap...still x cecah nmber 3** lagik??!! haih...sabar2...pose plak tuh kann...Seb baik la aku g ngan Diela skali..klu takk...aku dh mati kebosanan kt situ jugak...

TIK TIK TIK...

TIK TIK TIK...

TIK TIK TIK...
(masa berlalu sebegitu...LAMBAT!!)

mncecah masa 4.15ptg, number pon dah masuk angka 300++, aku ajak Diela p solat asar dulu, aku konfem giliran kitorg takkan sampai dlm mase 2 jam lagik. So, kitorg pon same2 menuju ke surau kt atas Medina( basically groceries stores pak2 arab ni). After solat, aku bercdg nk beli je mknn tuk bukak pose nnt mmndgkan aku rase aku dh tak sempat nk berbuka kt tempat wajib kitorg, iaitu Dublin Mosque! haha=p. Aku pon bungkus r satu nasi beriani berharga 6 euro kt Medina tuh. mahal gak seyh...ni aku tak tambah lauk lg nih..hurmhh takpa2...yg penting ade mknn...

Kitorg jalan dengan lemah longlainya mmndgkan kitorg yakin yg turn kitorg lambat lg...saje nk abiskan mase tanak duk tunggu lelame kt office tuh. And..around 5.30 ptg cmtuh kitrog sampai la pejbat garda tuh balik..tros tgk number yg hampir nk mncecah 350++. argh... aku tak expect yg it would be such long hours more to go utk smpai giliran kitorg..okeh...aku sambung duduk...kt blakang aku ade sorg arabic student nih..RCSI gak...tgh duk sembang2 ngan Mira n Anju pasl maksud nama dalam arab. then Mira tanya..what does Najlaa mean in arabic? die pon duk la explain pnjang2 ( arab nih compilcated sket...die takleh explain only in one word cm BM!) aku yg tgh bosan nih pon dgr2 gak r...die ade sebut..about..smthg to do with doctors? like healers or somthg..that kinda stuff kot..ntah..pastuh aku ckap kt die...'From what I've read, Najlaa means person who has beautiful eyes!" pastuh die pon rply la.." yes..yes..that could probably be the meanings too.." then, semua name ah klua tanye pasl the meanings of the names. punyela takde keje and terlalu kebosannnye kitorg yg menunggu nehh...haih..

TUNGGU...TUNGGUU....

TUNGGU...TUNGGUUU....

TUNGGU LAGI.....

ok..jam dh tunjuk kul 6.15 and kitorg dh pon pegi beli some foods utk alas perut bukak pose. sungguh aku tak sangka yg kitorg terpakse tunggu and bukak pose kt garda office nih...huhu...sabar...aku rase macam dah duduk dalam flight plak jadiknya...duduk lame gile taktau nk buat ape..but the difference is...dlam flight ade screen bole layan moviesss!!!!

And another thing is...solat maghrib nih cemane plak yekk. aku tgk number dah 450++ kang klu nk p medina aku takut tak sempat..lgpon aku mlas gile nk jalan pg cross jlan besar2 tuh. dah gelap plak. wuduk aku still ade but the prob is...aku n diela tak bawak kompas, so taktau arah kiblat. So, diela pon try lukis peta medina and kitorg try carik kiblat with relation to garda office. lukis2 then dengan keyakinan kitorg tentukn arah kiblat..masuk baby's changing room utk solat. Sungguhla dugaan...kitorg masuk2 tuh..tempat die nk kate bersih mmg tak sgt pon...nk kate kotor sgt pon tak..tp sebab kitorg tak bwak alas..kitorg susun tissue papers tuh satu2 sampai bole jd tmpat buat alas nk solat. nak buat mcmne kan?

Habis tuh, kitorg pon teruskan sesi menunggu smpaila numberku dipanggil, ALHAMDULILLAH...AKHIRNYA!!! buat2 tuh x smpai 5 minit...( tak sampai 5 minit???) worth it tak worth tuh...aku malas cite dahh....!

Akhirnya garda kad kitorg siap..org tuh pon panggil name aku " Malaysian Nationality, Juhari Najlaa Rihanna "( derang main sebut sukati je name kitorg nih). SIAP!

kitorg pon baliklaaaa.....tros makan nasi dgn lahapnye....lapa beb...hehe...

WHATADAY!!!!

No comments: