29 July 2007

MusiM dUrIan TiBa Lagi!!~

Salam. alamakk..lamenye aku dah tak post entry dalam blog nih. agak2 dah nampak bibit2 kemalasan aku utk sentiasa update blog ni. camne yek nanti bile aku dah abis holiday? ntah2 2 bulan sekali agaknye baru ade entry. heuheu..Aku baru je abis program khidmat masyarakat aku kat Johor minggu lepas. klu nak cerita keseronokannye..memang sah sampai ke tengahari esok pon aku tak abis2 type lagik. so lagi baik klu aku cerita sket2 je la yek. dipendekkan cerita, program tuh M.A.R.V.E.L.L.O.U.S! itu je yg aku boleh ckap dkat sini. for further infos and sharing experiences, sile hubungi aku di talian: 017-23***45. hehe.

Entry kali ini aku nak ceritakan sedikit about this one season we have in Malaysia. selain musim tengkujuh and kemarau, Malaysia jugak ade satu lagi musim yg mmg tak kurang hebatnye! iaitu, musim DURIAN! ape lagiik kann..bg sesape yg memang hantu durian ni, tyme2 camnih la derang dok sebok balik kampung, agaknye tak sempat nak salam n cium tgn mak ayah..terus berkejar ke dusun2 durian. mm aku pon baru je balik dr kampung. hehe..tp bukan sebab durian laa..(cos i hate durians actually) .sebelum ni pon, kt Kampung Temenin( tempat kitorg berprogram khidmat masyrkt) aku dah pon dihidgkan ngan beberapa bijik durian oleh mak angkat aku. agak agaknye klu ler bau durian tuh mmg takleh hilang, agak2 bau durian kt bdan aku nih dah mmg boleh dihidu oleh individu yg berade 200 metres dr aku.

aku nih nak kate anti-durian tuh takdelaa...kesian kt durian. tak pasal2 bermusuh lak ngan aku. aku akan makan buah durian tuh semate2 utk jaga hati org lain. yerlaa, dah derang hidang, tak smpai ati lak aku cakap 'saye tak suke durian la, takde buah lain ke nk hidang?' selalunye aku akan menurut jugak kate2 orang2 tua yg akan mengeluarkan perkataan azimat ni, ' JAMAH laa sket buah tuh..' okehla, ape yg aku register dalam kpalaotak aku ni, jamah tuh means makan dlm kuantiti yg amatla sedikit. so, demi mnjage hati2 n perasaan2 org lain, aku boleh je makan barang seulas dua. takdela sampai tahap takleh bau langsung! tp, yg aku pelik tuh, aku ni buah durian aku tak kemaruk sangat. kirenye, klu ngn buah durian ni, nak tunggu org 'paksa'..baru la aku sentuh. klu tak tuh, mintak mahaple yekk..naseb baik ade rambutan berbuah skali. klu tak, trpakse la aku mngadap durian tuh smpai abiss..huhu..trime kasih rambutan!

eyh..smbung balik ttg kepelikan aku tadi. adelak selingan rambutan td..cett. aku ni klu buah durian asli, ak tak minat, tp produk of durian tuh aku layan jugak. contohnye: tempoyak, sambal tempoyak, gulai tempoyak, bubur durian( bolelaa..) cume aiskrim durian tuh aku still xleh terime lagi..hehee..

tp apepe pun, bagi sesape yg minat makan durian, teruskanlah! nanti penat2 buah tuh gugur, takde sape yg peduli. hehee..

p/s; penah tak korg tgk ade satu segmen dalam Fear Factor, kan derang slalu buh mknn pelik bagi pserta2 makan kan? ade skali tuh die buh durian. sampai bgitu skali tahap fear factor derang trhadap buah durian nih. aku yakin klu aku yg kena makan durian tuh, aku akan makan dengan selambenye (w'pun aku pon takdela gemar sgt..heh)

begitulah kisah durian kite pade hari ini. mungkin di entry yg akan dtg, kite akan menruskan perbincgn kite ttg buah2 tempatan yg lain pula ye. sehingga bertemu lagii..sokonglah hasil tani tempatan!
wassalamm...:p~

No comments: