16 May 2009

Jangan Salah Sangka...

Pernah tak dalam hidup anda, seseorang yang tak dikenali, cuba membuat "prediction" terhadap anda. Dengan kata lain, menganggap anda sebagai sesuatu yang sangat lain dari diri anda yang sebenar. Mesti susah nak faham ayat aku ni kan? Haha. 

Takpe, takpe. 

Tengok je contoh-contoh "prediction" manusia-manusia terhadap aku sepanjang aku hidup ni (yang aku masih ingatlaa) . Ada yang kelakar tapi ada jugak yang menyebabkan aku naik geram.


Kisah 1:

Lokasi: Sekitar UKM

Lelaki 1: Awak ni umur berapa ye?
Aku : 19 nak masuk 20.
Lelaki : Laaa, ingatkan dah umur 23/24!!
Aku: (=.=) duh..(tua sangat ke muka aku??)


Kisah 2:

Lokasi: Sekitar KL

Lelaki 2: Umur berapa ni?
Aku : 23 tahun.
Lelaki 2: Laaa, saya ingat umur awak 19 tahun!!! 
Aku : (=.=') duhhh...(jadi muda balik pulak dahh..)


Kisah 3:

Lokasi: Sekitar Bangi

Perempuan 1: Adik ni anak Dr._____ yer? Yang Form 1 tu kan?
Aku : Eh, bukan. Saya dah umur 20 lebih...(huhu, mungkin akak ni kena jumpa optalmologis terkemuka Malaysia)


Kisah 4:

Lokasi: Sekitar Penang:

Perempuan 2: Akak ada anak kecik tak?
Aku : (Ah, menci! malas jawab, geleng kepala dan terus nak blah)
Perempuan 2: Oh, single?
Aku : angguk2 & blahh...(haihs)


Kisah 5:

Lokasi: sekitar Jakarta

Cewek 1: Muka mbak ni serupa Zaski Adya Mecca (Indonesian actress)!
Aku : huh? siapa tu?
Cewek 1: Tuh, yang berlakon Ayat-ayat Cinta, yang jadi jahatnya tuh. Udah tengok blum filmnya..?
Aku : Oh sudah sudah..(hehe..=p)


Kisah 6:

Lokasi : sekitar Bandung

Aku : Yang ini, brapa harga?
Cowok 1: ___rupiah. Kamu dari Acheh ya..?
Aku : Ah....? Tak tak, dari Malaysia..
Cowok 1: Ohh...negara kita berjiran!
Aku : eheh ye ye (angguk2)




Tapi antara banyak-banyak "prediction" yang aku dapat, yang ni paling aku ingat dan paling membuatkan aku nak 'mencarut'..(oops!)



Kisah 7 :

Lokasi : sekitar KL

Lelaki 3: (Sengih2 kat aku)
Aku : (apahal mamat ni??)
Lelaki 3: Muka awak ni....
Aku : (mendengar dengan penuh debar)
Lelaki 3: Awak ada pkai BOTOX yee..?
Aku : (WHAT THE @$$%%*^@£$%%^!!!!!)


Aduhai manusia...macam-macam!!

p/s Jangan pandai-pandai nak buat andaian dekat orang...sebelum predict, fikir masak-masak dulu yerr..

13 comments:

Azah said...

pakai botox?
a'ah la..dari gambar pon nampak cam pkai botox..
hahaha..
tak der arr...
gurau je..
mamat tu pon nak gurau jugak kot..

adawiah.zaini said...

yg ckp baru FORM 1 tu paling bangga kot? haha. x pyh pakai botox dh, muka comel =)

Anonymous said...

"prediction"..hmm,well,its people we r talking about,human being..its our nature=)
but yeah,sometimes its annoying and sometimes its funny aite?


-dumaji-

Mohd Fakhrurazi Jamaludin said...

Owh...aku sangat terasa utk post kali nie...aku dah la suka 'predict' orang...tapi kan...smua contoh yang ko beri lebih kepada 1st impression...

p/s:Meh aku 'predict' jawapan ko

"Ko tue memang...sesuka hati jer nak 'predict' orang...huhuhu-->skrg nie penggunaan huhuhu ko dah berleluasa"

Ervina Razali said...

huhuhu-->cm razi gak..
dye pn suka gne..
=)

Najlaa Raihana said...

azah - gurau ke? soal macam beria je..haih..

adawiah- bangga ke? haha..kelakar lg adala..selama ni mmg x penah terpk nk pakai botulinum toxin tu pon...seb baik dia tak cakap susuk. mau kena sepak kat situ jugak...=p

dumaji - rite rite..and sometimes it makes us feel good bout ourselves...haha

razi - no komen

ervina - hye!~ (hehe tetibe..)=p

ubey said...

hak3. ni la padah muka terlalu eksotik. cantik sangat pun susah~

aisyah said...

aku pali ng bengang biler org tanye..
"kak, anak dah berape?"
"Suami mane?"

Grrr...

Anonymous said...

feel good?like when they thought u r way too young from ur real age?heheh..i see ;p


-dumaji-

Najlaa Raihana said...

ubey - cantik sangat???!! idok ler gitu...ish2...


aisyah - haha..haha..=p rileks2...


dumaji - yeah u've got what i meant...

Anonymous said...

tapi kita tetap akan tua..hahaha ;p

-dumaji-

ako said...

naj da ke cam zaskya adya mecca 2??? jap2 nak tgk tol2...hehehe
"predict" ako ske org b'tya...x slahkn malu b'tya sesat jlan...

atok said...

yang last tu mmg x ley blah.
eheh