03 July 2007

Say NO to Sexual Harassment!

3 julai 2007, 2.45am

Hello diari! Hurmm...ada perkare menarik tak hari ni...? (scanning in progress...)
Ahh...nampaknye takde sgt la...cume....(hehe) aku nak cerita about this one novel. Sebenarnye aku tengah mnghabiskan satu novel nih..tajuk die ‘Double Standard’ written by Judith McNaught. Breathtaking! Pada pendapat aku Judith ni pandai explain every situation sampai aku rase...I’m REALLY into it! Pade sesiapa yg minat novel2 sensual and romantic..i would highly recommend this book :). Sebenarnye aku takde la particularly minat novel2 genre macam ni...actually just before I started reading this novel, I’ve already finished 3 of Sidney Sheldon’s novels; ‘The Sky Is Falling’, ‘Are You Afraid of the Dark?’ & ‘Nothing Lasts Forever’. Ketiga2nya aku suka, especially NLF tuh. Sebab NLF nih story die revolved around 3 women doctors yg masing2 mngalami konflik yg berbeza2. Fast-moving plot and bagi yg mmg minat Sidney Sheldon of course plot crite2 die sume unexpected!

Oh yee...hurmm...bercakap pasal sensual and romantic nih...aku just teringat balik pasal satu mnde yg melanda diri aku pd tahun 2003.( its not about romantic at all and actually i hate talking bout this! So...just be prepared of what u’re going to read after this sentence finished...)

Sebenarnye..ape yg triggered aku nak bercakap pasal mnde nih ialah dr perjumpaan aku ngan jiran aku (time kenduri kelmarin tuh...). Die nih perempuan la of course..muda setahun dr aku. Tengah kitorg duk sebok2 borak tuh...(maklumla...dh lame tak jumpe..) die pon cite kt aku..; Skarang ni situasi kt mesia nih mmg tak selamat laa. Macam2 berlaku. Die kate, ade kawan die nih 2 org tgh jalan2 tetibe ade sorang mamat yg sememangnye lemah fikirannya telah menayangkan sesuatu yg tak patut ditayangkan. Ape die pikey die sesenang bole buat free show kaa?? Then...dengan tak semena2 fikiran aku jauh melayang mengingatkan satu peristiwa time 2003 tuh.....

After SPM(2003) aku didaftarkn dalam satu klas ni...PCT (pre-carrier training) course @ sebenarnye english intensive punye klas laa. And in order utk pegi ke klas tuh..aku kena la pegi balik naik bas mini nih. Nasib baik umah aku mmg dekat ngan hentian Kajang tuh. Then satu hari, on the way aku nak balik, aku jalan la sorang2 kat tempat bas2 parking tuh. Mase tuh pulak tak ramai org sgt sebab station bus tuh baru jek beroperasi. Tengah2 aku jalan tuh...tibe2!....aku sedar ade satu kereta sport kaler merah tengah mengiringi aku kat sebelah kiri..aku pon pandang pelikla kat driver tuh.. Sorang pemuda laki melayu yg start turunkan tingkap kete die and start buka mulut nak cakap sesuatu kat aku, ‘Adik...boleh tunjuk jalan nak pegi ******* (aku x ingat tempat) tak??’. Aku pon dengan niat ikhlas nak tolong bersemngat la bg direction kt mamat tuh. Pastuh aku tgk muke die still blur2 lagik. Then dgn tak semena2 die ckap kt aku, ‘ adik nak tengok ni tak...?’ laki tuh macam tunjuk2 kat bahagian bwah die tp aku tak nampak apepe cos dilindungi oleh pintu kete. Memula aku ingat die nak tunjuk satu kertas yg maybe ade kaitan ngan pertanyaan die td..(yelaa aku hati suci lg..). Tp tibe2 aku rse mmg tak sedap hati + takut gile!. Aku apelagi jalan laju r meninggalkan kete tuh. Tgh lari2 tuh kete tuh still ikut aku lagik!! Ya Allah mase tuh Tuhan je tau mcmnae perasaan aku. Aku dgr die kate, ‘adik...tgk la sini dik...tgk la sini...kejap jek...’ ya Allah...ape yg aku aim time tuh ialah aku kena cepat2 pegi kat main road kat depan tuh...at least tempat die trbuke sket. So, aku jalan je cepat2 and hampir trlanggar pasu besar kat depan aku. Bile aku smpai jek kat main road tuhh...kete tuh tros pecut laju tinggalkan aku. Huhuhu...! aku rase mmg nak nangis jek...

Balik tuh aku tak crite pon kt sesape...sampai sekarang famili aku xtau apepe. Aku fikir nanti klu aku crite pon...ape yg aku dapat ialah:maybe aku kena stop pegi klas tuh (which is aku tanak) @ susahkan ayah aku pulak nak kena hantar aku g klas tuh..
So, aku fikir..the better thing to do is remain silent and aku berdoa perkare tuh x berulang lagi. Start from that day...aku jalan ikut main road jek utk smpai tpt bas tuh and setiap kali aku nampak kete sport kaler merah..aku jd fobia! and start dr hari tu jugak ...somehow..aku jd x berani nak pandang straight on boys' eyes. What a memory! Tak sangke harini aku boleh tringat balik cite tuh...so harapan aku kt anda diluar sane ialah...
‘SAY NO! TO SEXUAL HARASSMENT!’

No comments: