02 September 2008
Masa Untuk Berubah...!
Assalamualaikum,
"Aikk..? Masa untuk berubah..? Berubah apa pulak ni..?" Haa, mesti ayat-ayat ni berlegar-legar dalam kepala otak anda kan..?
OK la, untuk menjawab pertanyaan anda, aku sarankan supaya anda semua membaca entry ni sampai habis yeer..heheh...=)
Perlu diingatkan, tajuk ini tiada kaitan langsung dengan tarikh 16th September ( Tarikh untuk pembentukan kerajaan yang baru..:p). Cuma, aku berpendapat topik yang ingin aku kongsikan di sini sedikit sebanyak berkaitan dengan keadaan ekonomi kita sekarang dan juga sempena kedatangan Aidilfitri ini nanti.
Sebelum menulis lanjut, aku sekadar ingin mencetuskan 'self-thought' untuk anda renung-renungkan sendiri dengan mengemukakan satu persoalan iaitu, " Adakah kita sudah cukup bijak sebagai seorang pembeli?". Persoalan inilah yang mula-mula sekali melekat dalam kotak fikiran aku sebelum aku mula menulis entry ini. Oleh itu, aku kira anda sudah mula dapat menangkap apa sebenarnya topik yang ingin aku kongsikan bersama anda. Aku cuma ingin berkongsi pertimbangan kita sebagai seorang pembeli, atas nilai apa kita seringkali membuat pembelian sesuatu barangan dan berkemungkinan ini masanya untuk merubah corak perbelanjaan dan pembelian kita!
Seperti yang kita sedia maklum, keadaan ekonomi sekarang sukar diduga. Dalam masa singkat sahaja kadang-kadang harga barangan boleh mendadak naik. Inflasi juga makin meningkat. Ini memungkinkan kita kepada penukaran gaya hidup yang lebih sesuai dengan keadaan masa kini. Lebih-lebih lagi, Hari Raya bakal mendatang, mungkin dengan perubahan ini kita boleh kurangkan pembaziran.
Apa apa pun, jom kita 'check out' dulu kategori-kategori pembeli yang wujud sekarang. Aku juga akan kongsikan beberapa 'pros' and 'cons' untuk setiap kategori, berdasarkan pengalaman aku sendiri:
Brand-Conscious
Mereka yang tergolong dalam kategori ini merupakan golongan yang amat mementingkan jenama. Takpun, dalam bahasa yang lebih sempoinya ialah "Kipas-susah-mati @ die-hard-fan". Selalunya, mereka akan setia pada satu-satu jenama (brand loyalty) dan tak kisah pasal harga. Malah barang tu pulak yang memotivasikan mereka untuk kumpul duit sehabis baik semata-mata untuk dapatkan barang berjenama yang diidam-idamkan.
Pros - Tak salah bagi aku, kerana mereka yang brand-conscious ni semacam ada satu citarasa yang telah mereka tetapkan dalam menilai sesuatu barangan. Selalunya juga branded items ni dikaitkan dengan kualiti tinggi, tahan lama dan trendy. Memiliki barangan yang tahan lama lebih baik dari terpaksa membeli barangan tidak berkualiti yang jauh lebih murah berulang-ulang kali. Tambahan pula, kepuasan seseorang yang brand-conscious ni tak dapat kita pertikaikan kerana ini hak mereka sendiri. Mungkin mereka tak nak show off tetapi lebih merasa puas!
Cons - Aku rasa golongan ini boleh menyumbang kepada kenaikan harga barangan. Walau macammana sekalipun harga barangan dijual oleh pengeluar, mereka tetap ingin membeli. Pengeluar pun sukalah. Tapi yang aku tak suka sekali apabila mereka yang brand-conscious ni kadangkala lupa diri. Mereka kata, "Biar papa asal bergaya". Alahaii, tolonglah sedar diri sikit. Ukur baju di badan sendiri dulu yer...
Price-Conscious
Mereka yang price conscious ni aku rasa golongan pembeli yang paling ramai di muka bumi ini. Sebelum membeli, mesti tengok harga dulu. Membuat perbandingan harga adalah rutin wajib, semacam hobi pula. Pantang nampak harga murah sikit, nafsu membeli mulalah melonjak-lonjak.
Pros - Golongan ini pentingkan penjimatan. Pembaziran selalunya tak berlaku. Heh, as simple as that.
Cons - Pendapat aku, kadang-kadang mereka ni menolak kualiti barang semata-mata sebab harga. Akibatnya, mereka terpaksa beli dan beli dengan kerap, kadang-kadang boleh sampai tahap membazir juga. Lagi satu, disebabkan weakness point mereka adalah harga murah, maka pantang sahaja ternampak 'sales' terus beli barang-barang walaupun sebenarnya tak diperlukan. Konon-kononnya, takut terlepas peluang, so baik rembat cepat-cepat, beli banyak-banyak. Akhirnya, barang tak terpakai, dicampak ke tong sampah.
Quality-Conscious
Mereka yang berada dalam golongan ini pula mementingkan kualiti barangan. Harga dan jenama mereka tak pandang sangat. Yang penting, boleh tahan lama, maintainance pun kurang...
Pros - Apa yang bagusnya mereka ini, ialah mereka bijak membuat perbandingan dan siap buat 'research' lagi pasal satu-satu barang tuh. Kualiti bagi mereka ialah tahan lama, tak lapuk dek masa. Selalunya mereka ini membuat keputusan berdasarkan pengalaman sendiri, jaminan kualiti ( SIRIM etc ), jenama yang dipercayai atau reviews pengguna lain.
Cons - Susah aku nak cakap tentang keburukan mereka yang pentingkan kualiti. Kerana bagi aku, aspek kualiti seharusnya diangkat sebagai perkara asas dalam sesuatu pembelian. Sama juga dengan yang mementingkan brand, kadang-kadang golongan ini terlalu fanatik sehinggakan sanggup membeli barangan di luar kemampuan, atau mungkin sanggup menolak untuk membeli barangan keperluan lain, semata-mata untuk memuaskan diri.
Popularity - Conscious
Golongan ini merupakan golongan populis. Atau, senang cerita, up-to-date @ gila glamour. Mereka ni pantang melihat sesuatu yang trendy @ fashion terkini, mesti bergegas ke pasaraya untuk merembat barangan tersebut.
Pros - Bagi aku, mungkin hanya mereka yang berada dalam sesetengah industri boleh mendapat manfaatnya. Contoh mudah, industri hiburan. Oleh itu, mereka tidaklah dikatakan ketinggalan zaman. Golongan ini berpengaruh untuk mengubah sesuatu yang lama kepada sesuatu yang baru. Ada ke manusia yang tak sukakan pembaharuan?
Cons - Jelas sekali mereka yang membeli atas dasar perubahan fesyenlah yang paling semangat sekali bila setiap kali fesyen baru/produk baru diperkenalkan. Kalau cycle of product sesuatu barang tu singkat, parah juga kocek mereka ni. Asal timbul barang baru je beli, beli beli. Mereka ni juga tak kisah sangat tentang kualiti atau harga atau mungkin juga jenama kerana yang penting bagi mereka ialah up-to-date!
Sebenarnya, tak kiralah kita ni jenis pembeli yang mana, tapi bagi aku yang penting ialah kesederhanaan. Berjimat juga perlulah bertempat. Jangan terlalu bakhil untuk spend duit dengan menolak kualiti barangan atau menolak keperluan. Jangan pula terlalu bermewah sehinggakan anda dikelilingi hutang. Berhemahlah dalam berbelanja. Tak salah sesekali membeli atas dasar jenama, tetapi pertimbangkan dahulu faktor barang, wang, kualiti dan jangan lupa masukkan juga faktor orang lain. Jangan sampai dek kerana nak memuaskan citarasa sendiri, orang lain pula mendapat susahnya. Sama-samalah kita renungkan.
Anda sendiri bagaimana..??
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
20 comments:
huhu...
info yang bagus..
aku adalah Brand-Conscious...
tapi kadang2 aku menjadi Price-Conscious... hehe..
aku adalah Quality-Conscious
nice info sis.. especially bila dah dekat2 raya.
tapi kadang2 aku menjadi Brand-Conscious.. huhu
btw, best puasa kat sana? ;-)
wah.
teruja bace entry ni.
hehe~
err..
i rase i ni macam pentingkan quality.
brand tak kesah sangat.
ade je barang branded tapi quality hampeh.
pastu mule la menyesal beli.
heh~
n i sangat tak suke dgn org yang kedekut sgt.
beli brg sume nak murah.
pastu rosak cepat.
pastu beli lagi.
membazir kan?
baek beli satu tapi tahan lama.
yeah!
eh jup.
ni komen untuk menteil.
weh menteil!
aku tengok ko ni ade kat mana-mana la.
confuse aku.
hahaha~
hye..selamat berpuasa... fackaladingdong.wordpress.com
ala bulan pose ni banyak save kos sebenarnya kalo kita benar-benar budjet. cth x breakfast & lunch tu yg save. jadi kos yg disavekan tu bole digunakan semasa hampirnya hari raya. kalo nak shopping la. =P
Darkz selalu wat macamtu & ianya berkesan =)
Selamat beramal =P
Naj to Alone - Skang ni kat Msia lagi....nnti about 2 weeks time im going back to Ireland...:)
Naj to Dieyla - Menteil memang camtu..rajin buat blog hopping n commenting around...tapi saya sukaaa.. sayang Menteil...! haha...;p
@aku balas komen untuk dieyla..
biar ar..
aku kan blogger yang mesra alam..
mana2 pon aku leh join...
haha..
sebok la ko.. budak jiwa kacau..
haha..
erk... baru pasan tuan punya blog sayang aku.. hehe...
ha... ko tengok tu dieyla.. jangan jeles plak... haha...
Naj to Darkz - Maybe berkesan untuk mereka yang selalu makan bfast/lunch kt luar...hehe...for me maybe takleh nak save sangat kot kalau setakat bajet untuk bfast/lunch tuh...=) sikit2 bolela...
haha..same ngan dieyla.
x suka org yang berkira sangat.
semua nk barang murah!
ntah pape la
err
i tatau la i kategori mana :p
semua ada kot haha..
btw,
kena bijak la membeli lagi2 dalam keadaan ekonomi sekarang ni :)
hehe.. i plak jenis yg asal nampak menarik terus beli jer!! x memilih sgt. nafsucious...!! kekadang baju bundl pun i sambar...
Hi & Peace!!
jom berubah! ke maneeeee?
brand conshus.( malas nak type )
whatever.
baju.nampak chantek. gua angkat
seluar.nampak cukup sifat. gua angkat
sepatu.nampak cukup senonoh.gua angkat
tapi gua gile pda.
smartphone.
blablabla~~
oit.baju raye tolong belikan.kale ijo.
Naj to Yonna - A'a..betul Yonna...kena bijak mmbeli!
Naj to Kamal - Yer la Kamal, tertinggal satu lagi kategori. Hehe..me too asal nampak lawa and kena ngan selera. terus amik tanpa berpikir 2 kali lagiii..
Naj to Lutfi - Berubah ape lagi? berubah mnjadi seorang pengguna bijak ar...
Huhu..nak baju raya beli r sendrii...tapi angkat yg ijo laa...serious lagi smartt! haha...=p
hoho..
thanks eyh 4 da support..
kui3..kepeningan tetibe melande..
rsenyer diri ini adelah brand conscious..hehe..tp itu kalo rse cm ade duit lbey..but normally ikut bujet duit je..hehe..
ape2 pon yg penting kite puas ati ngn ape yg kte bli..kalo mahal tp menyesal pon x bergune jugak..XD
Naj to Fatehah - hehe..takpe2..kita sama2 perlu support di kala emo melanda...;). Heh..membeli untuk kepuasan, tapi jangan sampai mmbeli ikut nafsu plak kan...(huhu..kkadang aku sendiri mmbeli x hengat duniaa...adehss)
in my opinion, quality lbih baik dr jenama barang tu...
sekian...
bila brand menjadi pilihan,kita tdk tgk harga.itulah kesilapan kita.
anda seorang yg prihatin.
anda ahli kelab pengguna ke?
hehe
Naj to fackaladingdong - selalunye begitulah...=)
Naj to Tun - Ahli kelab pengguna? dulu join kelab keselamatan jalanraya je...=p Saya cumalah seorang pengguna awam yang prihatin...=) hehe
Nice info.. aku rasa aku jenis Quality-Conscious la
Adry Sabry @ http://www.adrysabry.com
Post a Comment